آشپزی, خواص ادویه جات

ادویه و چاشنی قورمه سبزی چیست؟ طرز تهیه، ترکیبات و خواص

همه ما خورش قورمه سبزی های مادرمان را خوشمزه ترین قورمه سبزی دنیا می دانیم چرا که ما را به یاد عطر و بوی فراموش نشدنی این غذا در دوران کودکی مان می اندازد. بله عطر و بو، همان فاکتور مهمی که برای پخت این خورش خوشمزه باید لحاظ شود و همه سرآشپزهای معروف برای ایجاد بهترین عطر و طعم در طبخ این خورشت، رازهای پنهان خود را دارند.

ادویه قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از خوشمزه ترین و اصیل ترین غذاهای ایرانی است که محبوبیت زیادی در بین مردم ایران دارد. این غذای خوشمزه در بیشتر نقاط کشورمان با یک دستور خاص تهیه می شود. برخی از افراد در پخت قورمه سبزی مهارت زیادی دارند و قورمه سبزی آنها در میان اقوام زبانزد است. یکی از رازهای خوشمزه شدن این خورش سنتی استفاده از ادویه در آن است.

این غذای خوشمزه و پرطرفدار دارای سبزی‌ها و ادویه جات به خصوصی است. در ادامه معرفی ادویه قورمه سبزی و طرز تهیه ترکیبات آن می‌پردازیم.

ترکیبات ادویه مخصوص قورمه سبزی

همانطور که احتمالاً در جریان هستید هر نقطه از کشور ما قورمه سبزی را به نحو متفاوتی و با کم و زیاد هایی درست میکنند که باعث تفاوت طعم و مزه آن میشود. شما با توجه به سلیقه خود میتوانید هر کدام از موارد این ادویه را کم و زیاد کرده تا به طعم دلخواه برسید. میزان ترشی، تلخی، شوری و شیرینی خورش شما با کم و زیاد کردن این موارد قابل تنظیم است.

مواد لازم ادویه قورمه سبزی
پودر گل محمدی ۲ قاشق غذا خوری
پودر غوره ۲ قاشق غذا خوری
زردچوبه ۱ قاشق غذا خوری
پودر فلفل سیاه ۱ قاشق غذا خوری
پودر رازیانه ۱ قاشق چای خوری
شنبلیله خشک ۲ قاشق غذا خوری
تره خشک ۲ قاشق غذا خوری
جعفری خشک ۲ قاشق غذا خوری
گشنیز خشک ۲ قاشق غذا خوری
اسفناج خشک ۲ قاشق غذا خوری

یکی از دلایل تفاوت مزه قورمه سبزی در گوشه و کنار ایران این است که برخی از ادویه‌جات و سبزی‌ها در مناطق مختلف ایران به راحتی یافت نمی‌شود. در گذشته که حمل و نقل و انتقال مواد به راحتی امروز نبوده مردم با مواد اولیه در دسترس خود به پخت و پز می‌پرداختند.

طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

در ابتدا باید سبزی‌ های ذکر شده را تهیه کنید و بعد از شستن و پاک کردن آنها را روی یک پارچه پهن کنید تا خشک شوند. اگر سبزی‌ ها را کمی خرد کرده و به قطعات کوچکتر تبدیل کنید روند خشک شدن آنها سریع‌ تر انجام میشود. باید آنها را در سایه و به دور از نور آفتاب خشک کنید تا سیاه نشوند.

راه دوم این است که سبزی خشک آماده تهیه کنید و در ادویه خود به کار ببرید؛ اما استفاده از سبزی تازه هم باعث طعم بهتر شده و کیفیت ادویه شما را بالا میبرد. این سبزیها را در هاون ریخته و به خوبی بکوبید و مخلوط کنید تا کمی نرم شوند. در مرحله بعد سبزی‌ها را در دستگاه آسیاب ریخته و مخلوط کنید تا یکدست شوند. در مرحله آخر سایر ادویه‌ ها را اضافه کنید. این ادویه را میتوانید تا دو سال در جای خشک و خنک نگهداری و استفاده کنید.

ادویه قورمه سبزی را میتوانید به صورت آماده از ادویه فروشی‌ها و سایت‌ های معتبر اینترنتی نیز تهیه کنید.

ادویه قورمه سبزی را چه زمانی اضافه کنیم؟

نکته مهم در پخت خورش‌ های ایرانی دانستن این است که بدانیم وقت اضافه کردن ادویه‌ جات و مواد مختلف چه زمانی است. رعایت این زمان‌ ها در جا افتادگی و طعم خورش شما تاثیر بسزایی دارد.

ادویه قورمه سبزی را باید 15 الی 20 دقیقه آخر پخت اضافه کرد. از این ادویه به ازای هر سه نفر یک قاشق و نیم در خورش بریزید.

تفاوت خورش مجلسی و نذری در چیست؟

معروف‌ ترین غذا برای نذری در ماه محرم قیمه است، اما نباید نقش قورمه سبزی را در نذری‌ ها و شام هیئت‌ ها نادیده گرفت. حتماً متوجه شده‌ اید که مزه قورمه سبزی نذری با قورمه خانگی و مجلسی فرق داشته و از نظر برخی خوشمزه‌ تر است. این تفاوت مزه ریشه در عوامل زیادی دارد که یکی از آنها سبزی قورمه سبزی میباشد.

در قورمه سبزی نذری میزان شنبلیله بیشتر از مدل مجلسی بوده و علاوه بر آن از گشنیز هم استفاده میشود. در قورمه های مجلسی معمولاً سبزی گشنیز به کار نمیرود چرا که باعث شیرین شدن خورش میشود.

طرز تهیه قورمه سبزی در نواحی مختلف ایران

همانطور که از نام این خورش پیدا است، سبزی بزرگ‌ ترین و اصلی‌ ترین بخش آن را تشکیل میدهد. بنابراین ترکیب سبزی‌ های آن بسیار مهم بوده و تفاوت و کم و زیاد شدن میزان سبزی‌ ها به تفاوت طعم و مزه آن می‌ انجامد.

نحوه درست کردن این خورش در هر شهر از شهر دیگر متفاوت است. در تهران تنها از سبزی‌ های تره، شنبلیله و جعفری برای تهیه این خورش استفاده میشود؛ اما در جنوب ایران سبزی‌ های متعددی از جمله تره، گشنیز، شنبلیله، اسفناج یا برگ چغندر، شوید، سیر سبز و جعفری استفاده میشود.

در سمت آذربایجان از ترخون در ترکیب سبزی‌ های این خورش استفاده شده و باعث تفاوت طعم آن میشود. همچنین در این دستور پخت از رب گوجه در خورش استفاده میشود که باعث خوش طعم شدن و لعاب بیشتر آن میشود.

خواص قورمه سبزی چیست؟

از آن جایی که قورمه سبزی همیشه در سفره ایرانی‌ ها موجود بوده و یکی از خورش‌ های مورد علاقه و معروف این سرزمین بوده است؛ شاید کمتر کسی به فواید و خواص آن توجه کرده باشد.

خواص

سبزی‌ های این خورش منبع مغذی برای ویتامین C هستند. ویتامین c یکی از مهم‌ ترین ریزمغذی‌ ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن میباشد.

افزایش اشتها یکی از خواص این غذا است. علاوه بر بوی دل‌ انگیز و طعم به خصوص این غذا، به دلیل داشتن زردچوبه به افزایش اشتها و همچنین کنترل دیابت می‌ انجامد. ادویه زردچوبه که در خورش قورمه سبزی به کار میرود، دارای خاصیت ضد التهابی بوده و برای جلوگیری از آرتروز و کاهش درد مفاصل نیز مناسب است. این ادویه در قورمه سبزی با داشتن آنتی اکسیدان باعث تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر میشود.

تره و جعفری دو سبزی هستند که دارای منابع ویتامین A میباشند. ویتامین A برای بینایی بسیار مفید بوده و برای بالا بردن سوی چشم قابل استفاده بسیار است.

دیگر خواص

از دیگر خواص سبزی جعفری میتوان به کمک به تقویت فشار خون اشاره کرد. این سبزی با داشتن فولیک اسید به پمپاژ بهتر قلب کمک میکند. سبزی جعفری دارای روغن خاصی بوده که به جلوگیری از رشد غدد مضر از جمله غدد سرطانی کمک میکند. از این نظر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان نیز مفید میباشد.

جعفری و شنبلیله منابع سرشار از منیزیم هستند. کلسیم و منیزیم برای محکم شدن استخوان‌ ها و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. همچنین با وجود آهن بسیار زیاد در این سبزی‌ ها، منبع مناسبی برای تامین آهن بدن بوده و باعث بهبود کم خونی میشوند.

کلسیم و منیزیم در لوبیای چشم بلبلی که در برخی از مناطق ایران برای تهیه قورمه سبزی به کار میرود نیز وجود دارد. این مواد برای بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی مفید بوده و باعث جلوگیری از بروز این دسته از بیماری‌ ها میشود.

آخرین خاصیت خورش

آخرین خاصیت خورش قورمه که در اینجا به آن اشاره میکنیم، وجود ویتامین c و k در پیازچه است. پیازچه که در برخی از طرز تهیه‌ های قورمه سبزی به کار میرود با داشتن این دسته از ویتامین‌ ها برای سلامت استخوان‌ ها و کلاژن سازی پوست بسیار مفید است.

ویتامین k ویتامینی است که برای خونریزی بسیار مفید است. این ویتامین در انعقاد خون نقش مهمی داشته و وجود آن به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کند. مصرف قورمه سبزی باعث تامین شدن ذخایر ویتامین k بدن می‌شود.

دانستیم که خورش قورمه سبزی در شهرهای مختلف ایران به دلیل تغییر مواد اولیه آن، دارای مزه‌ های متفاوتی است. خواص و فواید این خورش از مواردی است که عموماً به آن کم توجهی میشود، اما دانستن آن برای داشتن آگاهی بیشتر خوب است.